بنیان‌های نهادی فقر از دیدگاه وبلن

نویسنده

چکیده مقاله:

Doubtlessly, poverty is one of the greatest concerns of human societies and economic systems. Obviously, if economics and economists can not produce a proper analysis of such a bitter phenomenon and provide a solution to fight against it, their knowledge will be in vain. In Fact if productivity-oriented economists are merely able to attribute poverty to low productivity of individuals, they have to admit that their economic theory is no more than a tale for half of human beings. This is one of the critical and emphatic points, explained in this paper that makes it distinguished from other works in this area. Indeed the subject of this study is that diametrically different from the opinion of the mainstream economists, poverty does not have an origin related to individuals on the contrary, it comes from institutional shortcomings and it is not just the outcome of individual inefficiency. This article tries to explain that mainstream economics has not well introduced the rots of poverty while institutions such as well-to-do class, heritage, manners and traditions could rather be regarded the major causes of individual poverty. Moreover, deductive logics as well as mathematical methodology, which are widely used in mainstream economics, have deprived such economists from the research methods emphasized by institutional economists such as participant-observer method. Yet, some recent institutional researches, conducted with the same method, have well revealed that most previous studies on poverty had neglected crucial points pertaining to the subject.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

واقعیت‌های نهادی از دیدگاه جان سرل

برخی از فیلسوفان تحلیلی معاصر در یک تقسیم­بندی کلی واقعیت­ها را به دو گونۀ طبیعی و نهادی تقسیم می­کنند. ویژگی اصلی واقعیت­های نهادی این است که متقوم به اعتبار جمـعی انسان­ها است. این واقعـیت­ها عمومـاً از صـورت­بندی قواعد قوام­بخش یعنی «X در بافت C، به­عنوان Y محسوب می‌شود» تبعیت می­کنند. وجود چنین واقعیت­هایی پرسش­های مهمی را برای فیلسوفان پدید آورده است: چگونه ممکن است واقعیتی صرفاً به واسطۀ اع...

متن کامل

شکل‌گیری شراکت‌های راهبردی از دیدگاه تئوری نهادی

شراکت راهبردی، مدل کارآمدی برای ارتقای توان رقابتی کسب‌وکارها، به‎ویژه در اقتصادهای در حال توسعه است. با این حال، محیط نهادی اقتصادهای در حال توسعه کمابیش از شکل‌گیری شراکت‌های راهبردی جلوگیری می‌کند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر مؤلفه‌های نهادی از وجوه قانونی، هنجاری و شناختی بر شکل‌گیری شراکت‌های راهبردی در کشور است. برای دستیابی به این هدف، داده‌های لازم بر اساس منطق نمونه‌گیری تصادفی ساده،...

متن کامل

تبیین تعلیمی فقر از دیدگاه عرفای اسلامی*

فقر از دیدگاه «ابونصر سراج» چهارمین مقام از مقامات سلوک محسوب می‌شود و منظور از آن عدم التفات به ماسوی الله و مقر بودن به نیازمندی در برابر حق ـ تعالی ـ است. فقر دارای مراتبی است: بعضی از مراتب آن به قناعت و خلو دست و بعضی به زهد و طلب کسب ثواب اخروی و بعضی دیگر به مرتبه‌ی خلو قلب ازحب دنیا و فنا و اسقاط صفات باز می گردد. در مرتبه ی آخر که بالاترین مرتبه‌ی فقر محسوب می‌شود سالک تنها خود را مجرا...

متن کامل

بررسی رابطۀ سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و کیفیت نهادی روی فقر

کمبود سرمایه یکی از علل اصلی گرفتار آمدن بسیاری از کشورها در چرخۀ باطل فقر و توسعه‌نیافتگی شناخته ‌شده است اما در کنار آن وجود یا عدم وجود کیفیت نهادی مناسب در این کشورها بر میزان شدت فقر تأثیرگذار است. در مقاله حاضر به بررسی اثر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و کیفیت نهادی (قانونمندی) بر کاهش فقر با استفاده از فن اقتصاد‌سنجی پانل تصادفی میان کشورهای حوزۀ منا طی سال‌های 2000 تا 2009 می‌پردازیم. در م...

متن کامل

فقر و غنا از دیدگاه هجویری و خواجه عبدالله انصاری

فقر وغنا در ادبیات ایران و به خصوص در آثار عرفانی، سابقه‌ای کهن و جایگاهی والا دارد. «فقر» در لغت به معنای درویشی و نداری و «غنا»، نقطه مقابل آن و به معنی توانگری، بی‌نیازی و دولتمندی است.از دیدگاه هجویری و خواجه عبدالله انصاری، غنا در معنی توانگری و دولتمندی حقیقی، خاصّ حق است و غنای خاصّ خلق، غنای دل، در معنای توانگری قلب است. توانگری قلب مقامی است که بنده در آن، خود را از همة جهان و جهانیان بی...

متن کامل

فقر از دیدگاه قرآن کریم

چکیده بر مبنای تفکر اسلامی، «عدل» عبارت است از قرار گرفتن هر چیز در جای خود، و اگر تمام ابعاد عدل محقق شود، جامعه ایده آل اسلامی شکل خواهد گرفت. اقتصاد، یکی از این ابعاد است که نقشی کلیدی در زندگی بشر دارد و مهمترین مبحث اقتصادی که بر اساس تعالیم دین، در ایمان و کفر انسان نیز موثر است، موضوع فقر می باشد. گام اول در این بررسی، مطالعه و دقت در آیات قرآن کریم و استخراج و مطالعه و مفهوم یابی و دست...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 17  شماره 2

صفحات  149- 174

تاریخ انتشار 2012-08

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023